Tuesday, February 28, 2006

Adakah Rumah Anda Sesuai Sebagai Tempat Bekerja?

Anda mungkin ingin bekerja dari rumah, tetapi adakah anda telah menyediakan rumah anda seadanya supaya anda boleh bekerja dengan selesa?

Kecuali jika anda telah memasukkan sekali cadangan untuk rumah berpejabat kedalam pelan rumah baru anda, atau anda mempunyai ruang dan kewangan yang mencukupi untuk menyediakan suatu sistem pejabat buatan, rumah berpejabat anda mungkin tidak menyamai sebuah pejabat biasa. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna bahawa ia tidak dapat berfungsi seperti fungsi pejabat yang biasa.

Didalam artikel ini, kita akan melihat kepada konsep ruang, susun atur dan persekitaran dalam proses untuk mendapatkan sebuah pejabat di rumah yang sesuai.

Pengurusan Ruang

Ketika anda melangkah masuk ke satu ruang kosong sebuah bilik, apakah yang anda lihat?

Anda mungkin melihat satu kawasan yang berkeluasan 100 kaki persegi, dan itu sahaja! Dengan sedikit kreativiti dan kemahiran organisasi, anda juga akan menyedari satu ruang bekerja / penyimpanan yang sepuluh kali atau mungkin juga seratus kali lebih dari keluasan lantainya.

Menguruskan satu ruang fizikal merupakan satu tugas yang mencabar. Terutama sekali sekiranya anda bekerja dari rumah. Anda perlu mendapatkan satu ruang khas daripada persekitaran yang telah sedia ada. Pada tahap-tahap yang tertentu, ia melibatkan pula kemahiran organisasi.

Berkemaslah dan anda akan menemui banyak ruang kosong yang tidak pernah anda terfikirkan. Buangkan semua barang-barang yang tidak perlu dan tidak boleh digunakan lagi. Jika ianya masih dalam keadaan elok, pertimbangkan untuk menjualnya ke kedai barang-barang terpakai ataupun dipasar-pasar lambak.

Bagi tujuan untuk memaksimumkan ruang fizikal kosong yang ada, anda perlu melihat ke beberapa arah yang tertentu – atas, bawah, sisi, dalam, luar dan menegak.

Atas – Perhatikan samada terdapat ruang kosong diatas katil tidur anda, tingkap dan almari pakaian.

Bawah – Maksimumkan penggunaan ruang kosong dibawah katil anda, sofa, sinki dapur dan tangga. Simpan barang didalam kotak-kotak yang berlabel dengan kemas dan terang.

Sisi – Tolak semua perabot rapat ke dinding. Jika anda perlu ruang permukaan kerja yang lebih, pertimbangkan meja lipat yang bersambung dan terikat didinding.

Dalam - Maksimumkan penggunaan ruang didalam almari, almari pakaian, kabinet dan laci sedia ada. Tambah penyangkuk untuk mengantung barang-barang dan ‘plywood’ untuk menambahkan lagi para-para untuk tujuan simpanan.

Luar – Perhatikan sekeliling dan lihat samada terdapat kawasan-kawasan yang tidak digunakan sepenuhnya. Bina beberapa para-para pada dinding dengan menggunakan bahan-bahan ringkas yang tersedia dipasaran bagi memperolehi ruang meletak barang yang lebih ataupun mempamer barangan.

Menegak – Manfaatkan sepenuhnya ketinggian dinding-dinding rumah anda. Dengan cara ini, anda mengurangkan pengguna ruang pada lantai. Namun begitu, pastikan anda juga mempastikan aspek-aspek keselamatan sekiranya anda mempertimbangkan untuk menyusun kotak-kotak secara menegak.

Selain daripada ruang fizikal, ruang psikologi juga merupakan sesuatu yang tidak boleh anda abaikan. Pertimbangkan perkara-perkara berikut:

Adakah anda mempunyai ruang penampan yang selesa diantara kawasan bekerja anda dan ruang duduk keluarga atau bilik-bilik tidur / katil?
Jika perlu, anda mungkin perlu menyekat kawasan bekerja anda dengan menggunakan tumbuh-tumbuhan didalam pasu, rak buku atau tirai-tirai yang menarik.
Adakah ‘pejabat’ anda itu akan menganggu rutin harian ahli-ahli keluarga anda? Adakah mereka akhirnya perlu menjawapkan panggilan telefon untuk anda? Adakah anda menuntut keadaan yang sunyi sepi dirumah anda semasa anda bekerja?
Adakah anda menganggu privasi mereka atau sebaliknya ketika anda bekerja di rumah? Adakah perubahan kedudukan perabot rumah telah menyusahkan ahli-ahli keluarga anda? Adakah perkara ini akan menghasilkan perasaan kecil hati dan tiada persefahaman dimasa akan datang?

Ingatlah, kita perlu tahu membezakan diantara pengasingan dan gangguan. Anak-anak anda mungkin tidak akan bersetuju dengan idea anda untuk mengasingkan diri ketika anda sedang melakukan kerja-kerja ‘berfikir’ yang serius. Dengan itu, anda mungkin memerlukan suasana sunyi tersebut dalam usaha menyiapkan kerja sebelum tarikh akhir. Untuk perkara seperti ini, ruang psikologi juga adalah sama pentingnya seperti ruang fizikal.

Susun Atur Tempat Kerja

Mungkin boleh melemahkan semangat apabila memikirkan tentang peralatan atau barangan yang perlu anda susun didalam tempat kerja anda. Dimana perlu kita mulakan? Panduan am berikut adalah satu aliran kerja secara logik.

Persediaan ‘pejabat’ rumah anda perlulah selari dengan aliran dan ciri semulajadi kerja anda. Simpan benda-benda yang akan selalu digunakan pada jangkauan tangan anda. Ia termasuklah rekod-rekod perniagaan anda, fail kertas, disket computer dan kad-kad nama.

Pastikan ‘pejabat’ rumah anda itu menawarkan persekitaran yang selamat untuk anda bekerja didalamnya – adakah wayar-wayar berada didalam keadaan yang kemas dan sepatutnya, supaya anda tidak akan tersadung wayar mesin pencetak anda? Keselamatan adalah lebih menjadi keutamaan bagi golongan wanita mengandung dan yang menggunakan kerusi roda.

Gunakan cahaya semulajadi seberapa banyak yang boleh untuk menjimatkan perbelanjaan tenaga elektrik.

Apa sahaja jenis perniagaan yang anda ceburi, produktiviti, keselamatan, ruang dan sumber tenaga yang efisien merupakan pengukur yang penting untuk menghasilkan susun atur ‘pejabat’ rumah yang terbaik.

Persekitaran Yang Betul

Mewujudkan atmosfera perniagaan adalah penting sekiranya anda akan menerima kedatangan pelanggan atau pengguna anda dirumah. Sebenarnya, apabila anda menjalankan SOHO anda sendiri, adalah payah untuk memastikan pelanggan terus berada diluar! Apabila mereka singgah untuk mengambil barang-barang tempahan mereka, adalah payah untuk tidak menjemput mereka masuk kedalam rumah.

Ambil langkah-langkah berikut sebagai panduan:

Sekiranya anda menyediakan perkhidmatan ‘SOHO’ seperti rekabentuk grafik; perakaunan; perunding kewangan; perkhidmatan kesetiausahaan; ‘copywriting’; terjemahan; ‘desktop publishing’ dan rekabentuk laman web:

Pelanggan atau bakal pelanggan anda mungkin berminat kepada keadaan pejabat anda, keupayaan, bahan-bahan rujukan, kelulusan dan pengiktirafan industri jika ada. Sentiasa kemaskini contoh-contoh hasil kerja anda dan senarai pelanggan-pelanggan yang dikenali ramai. Beberapa benda yang disusun dengan teratur dan bersesuaian dengan tema keseluruhan anda seperti sebuah meja atau papan putih digantung didinding dengan kemasnya akan menaikkan seri ruang pejabat anda tanpa menghalang daya produktiviti kerja anda. Anda juga boleh mempertimbangkan untuk menambah satu dua jenis tumbuhan atau sedikit sentuhan artistik untuk memberikan ‘kehidupan’ kepada pejabat anda.

Sekiranya anda menyediakan perkhidmatan pengurusan acara seperti mengelolakan jamuan harijadi, jamuan perkahwinan, jamuan-jamuan koperat, perhimpunan-perhimpunan etnik atau sebarang aktiviti-aktiviti khas:

Gantungkan gambar-gambar acara-acara yang pernah anda uruskan sebelum ini didalam pejabat anda. Jadikan bakal-bakal pelanggan anda teruja dengan membantu mereka membayangkan acara-acara yang bakal anda kelolakan untuk mereka dengan bantuan gambar-gambar tersebut.

Sekiranya anda menjual pakaian dan aksesori dari rumah:

Anda akan perlukan sebuah bilik persalinan untuk kemudahan pelanggan-pelanggan anda. Pengalaman untuk mencuba pakaian perlulah sesuatu yang menenangkan dan selesa sepertimana pengalaman membeli-belah dipusat membeli-belah. Sediakan koleksi majalah-majalah fesyen wanita yang terkini ditempat-tempat yang mudah dijangkau oleh pelanggan-pelanggan anda.

Sekiranya anda menjual barang-barang seperti kraftangan, hadiah buatan tangan, gubahan bunga dan yang seumpanya dari rumah:

Pamerkan hasil-hasil kerja anda dengan bantuan alatan yang sesuai mengikut suasana yang tertentu. Persekitaran yang bersepah boleh merendahkan daya tarikan barang-barang tersebut.

Sekiranya anda menyediakan perkhidmatan penjagaan bayi dan kanak-kanak uzur dirumah:

Kebimbangan utama pelanggan anda termasuklah keselamatan, kebersihan, sumber cahaya dan peredaran udara.

Ingat, ‘pejabat’ rumah anda adalah bidang anda. Anda dengan mudah boleh mereka bentuk sebuah pejabat yang akan mencerminkan personaliti dan stail anda, didalam ruangan yang terbatas dan belanjawan anda. Jangan lupa, ‘pejabat’ rumah akan berkembang mengikut masa, bergantung kepada keperluan perniagaan anda.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home